9.5.99
Neue Zeitschrift; Stellenausschreibungen; Tagungen; Ausbildungskommission
Sehr geehrtes Mitglied der Gesellschaft für Kognitionswissenschaft,
Die erste Ankündigung betrifft eine neue europäische Zeitschrift, bei welcher mehrere Mitglieder der GK Rollen übernommen haben.
Zu drei Tagungen, die schon vor längerer Zeit angekündigt wurden - COSIT99, COGSCI99 und UM99 -, finden Sie jetzt ergänzende Hinweise auf Einzelheiten der inzwischen festgelegten Tagungsprogramme.
In der vorigen Mitteilung wurde dazu aufgerufen, den von der Ausbildungskommission vorbereiteten Fragebogen auszufüllen. Die Kommission möchte bis Ende Mai die Ergebnisse der Befragung analysieren und zusammenfassen. Diejenigen, die den Bogen noch ausfüllen möchten, bittet die Kommission deshalb, dies bis zum Freitag, dem 22. Mai zu erledigen. Um Ihnen ein eventuell nötiges Aufsuchen zu ersparen, habe ich die ursprüngliche Mitteilung der Ausbildungskommission unten noch einmal eingefügt. Das Formular wurde in mehreren Durchgängen getestet und verbessert, so daß es mit minimalem Zeitaufwand ausgefüllt werden kann. Ihre Antworten werden nicht etwa lediglich in eine statistische Zusammenfassung einfließen; die Kommission verarbeitet auch die einzelnen Angaben und Kommentare mit viel Aufmerksamkeit.
Besten Gruß
Anthony Jameson
Schriftführer der GK
P.S. Bisher wurde das Diskussionsforum zur Ausbildung in der Kognitionswissenschaft erst wenig genutzt, außer zum Einfüllen des Fragebogens. Die Infrastruktur des Forums wird sich aber vermutlich als nützlich erweisen, wenn spezielle Fragen auftreten, die einer Diskussion bedürfen - etwa anhand der Analyse der Ergebnisse des Fragebogens.
Die neue europäische Zeitschrift zur Kognitionswissenschaft, "Cognitive Science Quarterly", soll ab Anfang nächsten Jahres erscheinen. Der Herausgeber, Gerhard Strube, lädt alle Mitglieder der GK ein, die Einreichung eines Manuskripts zu erwägen.
Der Termin für die kommende Herbstschule kann jetzt vermerkt werden. Nähere Informationen werden bald zur Verfügung gestellt.
Von dieser Tagung liegt das vollständige Programm inzwischen fest. Die Proceedings stehen außerdem bereits elektronisch zur Verfügung. Eine Durchsicht der Beiträge bestätigt, daß es den Organisatoren gelungen ist, hochwertige Beiträge aus allen Teilen dieses interdisziplinären Forschungsgebietes zusammenzutragen.
Announcement & Call for Papers
Announcing a new journal in cognitive science:
C S Q
COGNITIVE SCIENCE QUARTERLY
An International Journal of Basic and Applied Research
The Cognitive Science Quarterly (CSQ) will publish original work
in cognitive science, including basic as well as applied research
and spanning the whole field of
- empirical analysis (for example, experiments in psychology and
neurobiology),
- formal theory and analysis (as used in logic, linguistics,
philosophy, etc.),
- computational synthesis (mechanisms and implemented models,
employing symbol structures, neural networks, or other means
of modelling), and
- applications of cognitive science (in industry, education, and
other domains).
Special emphasis will be given, however, to articles that attempt
an integration of methodologies and disciplines. Articles from
the traditional disciplines are also welcome if they are relevant
to cognitive science in general, or have implications that
transcend disciplinary boundaries. The bottom line is that CSQ
wants to publish original work of relevance to cognitive science
as a whole.
Further information will be found on the journal's Web page,
which for the time being is located at the following address:
http://www.iig.uni-freiburg.de/cognition/csq/
[Zurück zur Übersicht]
UNIVERSITÄT TRIER
Fachbereich II: Sprach- und Literaturwissenschaften
http://www.ldv.uni-trier.de:8080
Am Lehrstuhl für Computerlinguistik (Prof. Dr. B. Rieger) im
Fach Linguistische Datenverarbeitung sind zum 1. Juli 1999 zwei
halbe Stellen als wissenschaftliche MitarbeiterInnen (1/2 BAT
IIa) zur wissenschaftlichen Weiterqualifikation befristet -
zunächst auf 3 Jahre - zu besetzen. Die Möglichkeit einer
Verlängerung besteht.
Zu den Dienstaufgaben gehört die Mitarbeit in den Projekten
'Fuzzy Modellierung linguistischer Phänomene' und
'Computersemiotik' sowie die Durchführung von Lehrveranstaltungen
im Grundstudium der LDV im Umfang von je 4 Semesterwochenstunden
vornehmlich aus dem Bereich der praktischen Informatik.
Bei den BewerberInnen werden fundierte
informatische/mathematische Kenntnisse vorausgesetzt. Erwartet
wird die Fähigkeit und Bereitschaft zur Teamarbeit sowie - bei
Fachfremdheit - die Bereitschaft und das Interesse, sich in
computerlinguistische Problem- und Fragestellungen
einzuarbeiten. Vertrautheit mit Techniken und Verfahren der
unscharfen (fuzzy) Modellierung (Soft Computing) wären von
Vorteil. Einstellungsvoraussetzungen sind ein abgeschlossenes
Hochschulstudium einschlägiger Fachrichtung (Sprach-wissenschaft,
Computerlinguistik, Informatik, Mathematik, etc.) sowie die
gebotene Möglichkeit zur wissenschaftlichen Weiterqualifikation
(Promotion) im Rahmen der Projektmitarbeit wahrzunehmen.
Schwerbehinderte werden bei sonst gleicher Eignung bevorzugt
berücksichtigt. Da die Universität bestrebt ist, den Frauenanteil
ihres wissenschaftlichen Personals zu erhöhen, sind Bewerbungen
qualifizierter Wissenschaftlerinnen besonders willkommen.
Bewerbungen mit den üblichen Unterlagen (Lebenslauf, Zeugnisse,
evtl. Liste bisheriger Veröffentlichungen, evtl.
Lehrveranstaltungen) sind bis zum 31. Mai 1999 zu richten an:
Prof. Dr. Burghard Rieger
Dekanat des Fachbereichs II
Universität Trier
54286 TRIER
[Zurück zur Übersicht]
HERBSTSCHULE ZUR KOGNITIONSWISSENSCHAFT 1999
Erste Ankündigung
Die Herbstschule zur Kognitionswissenschaft wird in diesem Jahr
wieder in Saarbrücken stattfinden, und zwar vom 11. bis zum
15. Oktober 1999.
Wie immer wird es drei Abendvorträge und einen Kollegiatentag
geben. Eine entsprechende WWW-Seite soll in Kürze unter der
folgenden Adresse eingerichtet werden:
http://ps-www.dfki.uni-sb.de/gk/kog/herbstschule.html
Die Kontaktadresse lautet:
Dr. Eva Wolf
Koordinatorin
Graduiertenkolleg Kognitionswissenschaft
AE Prof. Tack
Universitaet des Saarlandes
E-Mail: wolf@cops.uni-sb.de
Tel. 0681/302-3038 od. -3338
[Zurück zur Übersicht]
COGSCI99 TUTORIALS The Twenty First Annual Meeting of the Cognitive Science Society will take place on August 19-21, 1999 at Simon Fraser University in Vancouver, B.C. The day before the conference, there will be an open workshop on teaching cognitive science and a tutorial programme. This year there are four tutorials on cognitive architectures, including Soar, ACT-R, Cogent, and PDP++. These tutorials are generally designed to introduce architectures to potential users. These tutorials do not teach the architectures completely, but provide enough background to understand models written in them and usually provide enough information for modellers to judge if the architecture is right for their problem. The web site will be up shortly; we estimate that the price will be about US$ 50 for the If have people who have been waiting to take any of these tutorials, now's their chance. More information on the conference is available at http://www.sfu.ca/cogsci99/main.HTM.[Zurück zur Übersicht]
TUTORIAL PROGRAM AND THE DOCTORAL COLLOQUIUM OF COSIT'99.
Cosit Tutorial Sessions 25 August 1999
T1 (9:00-12:30)
Tom Hewett:
Cognitive Factors in Design:
Basic Phenomena in Human Memory and Problem Solving.
Description:
One aspect of the overall goal for this tutorial is to help
develop an approximate, intuitive feel for human memory and
problem solving processes which will serve as a context for use
in designing information systems and supporting decision making
in spatial and other tasks. Another aspect is to develop that
understanding in a context which illustrates some applications
to HCI design and which facilitates further learning or
teaching.
Biographical Sketch
Tom Hewett is Professor of Psychology at Drexel University where
he teaches courses on Cognitive Psychology, Psychology of Human
Computer Interaction, and Problem Solving and Creativity. He has
offered variants of this tutorial to hundreds of interface
designers at both conferences and in-house training sessions. He
is a published courseware author, has worked on the development
and evaluation of several projects, and is currently working
with a group of computer scientists who are developing a
Scientific Problem Solving Environment which integrates symbolic
and numeric computing. Dr. Hewett chaired the ACM SIGCHI
Curriculum Development Group which developed recommendations for
undergraduate curricula and courses for HCI and was one of the
general co-chairs for the CHI '94 conference held in Boston, MA,
USA.
T2 (9:00-12:30)
Ivo Duentsch:
Relation algebras and their applications in spatial reasoning
Description:
Recently, composition based reasoning with binary relations has
been of interest to the QSR community and the expressive power,
consistency and complexity of relational reasoning has become an
object of study.
It has been known for some time, that the expressiveness of
reasoning with basic operations on binary relations is equal to
the expressive power of the three variable fragment of first
order logic (see Tarski/Givant, 1987, and the references
therein. Thus, it seems worthwhile to use methods of relation
algebras, initiated by Tarski (1941), to study part of and
contact relations in their own right, and then explore their
expressive power with respect to various spatial domains.
In this tutorial, we present the basic theory and main results
of relation algebras, and present their expressive power of part
of and contact relations on well known spatial domains.
Ivo Düntsch
School of Information and Software Engineering,
Faculty of Informatics, University of Ulster
Ph: (+44)(0) 1232 368976
http://www.infj.ulst.ac.uk/staff/I.Duentsch
T3 (14:00-17:30)
Daniel R. Montello:
Errors in Human Spatial Knowledge: Empirical and Analytic Approaches
Description:
In this tutorial, we will discuss the study of errors in spatial
knowledge in larger-scale spaces, places and environments such as
rooms, buildings, campuses, neighborhoods, cities, landscapes,
and regions. Different types of spatial knowledge may be metric,
nonmetric, or fuzzy metric. Various meanings of error will be
considered, but the focus will be on differences between
estimated and actual ("objectively correct") spatial relations.
We will go over methods for the empirical study of spatial error,
including their strengths and limitations. Several issues
involved in the analysis and interpretation of spatial cognitive
data will be discussed, including distinctions between absolute,
constant, and variable error; within-subject vs. between-subject
aggregation; special aspects of directional and distance
estimates; and the use of multidimensional scaling (MDS). Some
common patterns of errors in the scientific literature will be
presented. Attendees will perform some demonstration exercises
during the tutorial.
Biographical Sketch:
Daniel R. Montello is Associate Professor in the Department of
Geography, and Affiliated Faculty in the Department of
Psychology, at the University of California, Santa Barbara. He
has a Ph.D. in Psychology from Arizona State University and was a
Postdoctoral Affiliate at the Institute of Child Development,
University of Minnesota. His research interests are in the areas
of spatial perception, cognition, and behavior; cognitive issues
in cartography and GIS; spatial aspects of social behavior; and
environmental psychology and behavioral geography. He may be
reached at: montello@geog.ucsb.edu
T4 (14:00-17:30)
Thomas Roefer:
Cognitive Robotics
Description:
During the recent years, a new range of application has appeared
for robots: the so-called "Service Robotics". Service robots are
artificial autonomous mobile systems that work in the immediate
vicinity of human beings. They, e.g., deliver mail in an office
building, transport food in a hospital, or guide persons through
a museum. In contrast to robot arms in factories, this new kind
of robot has to work in places not specially designed for it,
i.e. it has to navigate in a dynamic, partially unknown
environment. Therefore, it needs sensors to perceive its
surroundings, and it must accumulate the readings of these
sensors to a - maybe only local - model of the world to be able
to react in an appropriate way. This link from perception to
action is the major topic in the research field of "Cognitive
Robotics".
The tutorial will try to give a rough survey about this area,
and it will attempt to arouse interest for further studies,
i.e. to work with autonomous robots. Mainly, it will focus on
navigation. Robot navigation consists of two basic tasks: A
robot has to determine its current position (self-localization),
and it must be able to perform at least one step towards the
goal location (perform an action). The combination of both
generates a robot's "behavior". As some navigation approaches in
cognitive robotics are inspired biologically or psychologically,
the tutorial will give some brief examples of navigation
techniques of natural systems. An important means for
self-localization and planning a way to the goal are maps -
either metrical or topological. It will be shown how maps can be
learned, and how they are used in robot navigation.
Dr. Thomas Roefer
Bremer Institut fuer Sichere Systeme,
Fachbereich 3 - Mathematik und Informatik,
Universitaet Bremen, Postfach 330 440,
28334 Bremen, Germany
===================================================================
C O S I T '9 9 Conference On Spatial Information Theory
www.informatik.uni-hamburg.de/WSV/cosit99
Stade, near Hamburg, Germany
25-29 August 1999
DOCTORAL COLLOQUIUM
Sunday, 29 August 1999
Moderated by: Sabine Timpf (timpf@geoinfo.tuwien.ac.at) and
Mark Gahegan (mark@geog.psu.edu)
The Doctoral Colloquium at COSIT is an opportunity for
Ph.D. students to interact with faculty and students from other
institutions. The goal is to share insights on how to do a
Ph.D. in an interdisciplinary field. Each participant will
briefly present his or her work, both in writing (on a single
page) and orally (in 10 minutes). The presentations must address
the following four points: research question, motivation,
expected results, research method. The written presentations are
due with the application for the Colloquium. The oral
presentations at the Colloquium will be followed by a discussion
among all participants. Experienced faculty will provide advice
on issues such as how to pick and refine research questions, how
to gather and publish research results, how to get support in the
process etc. The emphasis is on methodological aspects rather
than on the content of the participants' research.
To apply for participation at the Doctoral Colloquium, please
send a one-page description of your Ph.D. research question,
background, goal, and method to
cosit99@informatik.uni-hamburg.de
The accepted descriptions will be published on the official
COSIT'99 WWW site.
Deadline for Colloquium application: 31 May 1999.
Applicants to the Colloquium will be notified by the end of June
1999.
======================================================================
COSIT '99 EMAIL REGISTRATION FORM
COSIT '99 (Conference on Spatial Information Theory)
25-29 August 1999, Stade / near Hamburg, Germany
Please return to:
Christian Freksa, FB Informatik, Universitaet Hamburg,
Vogt-Koelln-Str. 30, D-22527 Hamburg, Germany
cosit99@informatik.uni-hamburg.de FAX: +49-40-42883-2385
Last Name: ___________________________________________
Given Name: ___________________________________________
Affiliation: ___________________________________________
Address: ___________________________________________
Country: ___________________________________________
Email: ___________________________________________
FAX: ___________________________________________
Phone: ___________________________________________
Do you have any special needs? ___________________________
Banquet Choice (Friday Aug 27): ___ Non-Vegetarian
___ Vegetarian
REGISTRATION
Conference registration fees cover participation at the
conference, a copy of the conference proceedings,
lunch during the conference, banquet, and social events.
Tutorials 25 Aug 1999
Morning sessions (T1 & T2 in parallel):
___T1: Tom Hewett: EUR 70
Cognitive Factors in Design (student: EUR 30) EUR____
___T2: Ivo Duentsch: EUR 70
Relation Algebras and their (student: EUR 30) EUR____
application to spatial reasoning
Afternoon sessions (T3 & T4 in parallel):
___T3: Dan Montello: EUR 70
Errors in human spatial (student: EUR 30) EUR____
knowledge: empirical and
analytic approaches
___T4: Thomas Roefer: EUR 70
Cognitive Robotics (student: EUR 30) EUR____
Conference Program: Plenary Sessions and Excursion
___ Full registration EUR 190 EUR____
___ Student registration
(full time students only) EUR 90 EUR____
___ Late Fee (after 31 May 1999) EUR 40 EUR____
___ Doctoral Colloquium (29 August 1999 - no extra fee)
___ Credit Card Surcharge EUR 10 EUR____
TOTAL: EUR____
___ Check here if you have arranged accommodation with Stader Hof
(see below)
PAYMENT
___ by bank transfer to
Account: 1078794607
Swift Code: HASPDEHHXXX
Bank Code: 20050550
Bank: Haspa
Code: Cosit
___ by enclosing an Eurocheque payable to Cosit'99 c/o C. Freksa
___ by Master Card or Visa
Card Holder ________________________________
Credit Card Number ________________________________
Expiration date ___/___
(Electronic transmission of data at your own risk!)
You can register through....
email: cosit99@informatik.uni-hamburg.de
internet: http://www.informatik.uni-hamburg.de/WSV/cosit99
FAX: +49-40-42883-2385
snail mail: address given below
HOUSING
The conference will be held at the Stadeum in the 1000 year old
city of Stade, Germany, near the outlet of the Elbe river into
the North Sea, 30km west of Hamburg. Accommodation will be
available in the Parkhotel Stader Hof adjacent to the conference
center at a rate of EUR 60-70 / single or EUR 42 / double per
person and night (includes a large breakfast buffet). All rooms
of the hotel have been reserved for COSIT '99 until 28 June 1999.
Additional accommodation is available nearby. There is ample
opportunity for outdoor activities, including hiking, biking,
sailing, tennis. There will be also an excursion planned to a
grand nature resort area at the Elbe outlet, during the
conference.
For reservations and further information on housing, please
contact Stader Hof directly at:
Parkhotel Stader Hof
Schiffertorstraße 8
D-21682 Stade, Germany
Phone: +49-4141-499-0
FAX: +49-4141-499-100
http://www.parkhotel.city-map.de
and mention that you will be attending COSIT'99. Housing nearest
the conference venue will be assigned on a first come - first
serve basis.
TRANSPORTATION
Participants arriving by air should fly to Hamburg International
Airport. Stade can be easily reached from Hamburg (airport or
train station) by Elbe-City-Jet (scenic ferry ride) or by train,
bus, or car. Check out our conference homepage for more
information on how to reach Stade.
ADDITIONAL INFORMATION
For up-to-date information, please check out our conference
homepage at http://www.informatik.uni-hamburg.de/WSV/cosit99
Address all questions or correspondence to:
Christian Freksa, Fachbereich Informatik, Universitaet Hamburg
Vogt-Koelln Str. 30, D-22527 Hamburg, Germany
cosit99@informatik.uni-hamburg.de
Fax: +49-40-42883-2385 Phone: +49-40-42883-2416
[Zurück zur Übersicht]
YOU ARE CORDIALLY INVITED TO PARTICIPATE IN UM99
7th International Conference on User Modeling
June 20 - 24, 1999
Banff Centre, Banff, Canada
http://www.cs.usask.ca/UM99
User modeling has been found to enhance the effectiveness and/or
usability of software systems in a wide variety of situations. A
system that constructs and consults user models can adapt diverse
aspects of its performance to individual users. Techniques for
user modeling have been developed and evaluated by researchers
in a number of fields, including artificial intelligence,
education, psychology, linguistics, human-computer interaction,
and information science.
The 7th International Conferences on User Modeling, UM99 will
provide a forum in which academic and industrial researchers from
all of these fields can exchange their complementary insights on
user modeling issues. The size and format of the meetings
support intensive discussion, which often continues long after
the conference has ended.
Some of the HIGHLIGHTS of UM99 are:
Two pre-conference TUTORIALS on Sunday, 20 June:
-- Anthony Jameson: User Adaptive Systems: An Integrative Overview
-- David Chin: Evaluating the Effectiveness of User Models by
Experiments
INVITED SPEAKERS:
-- Alan Biermann (Duke University, USA)
-- Gerhard Weber (University of Education, Freiburg, Germany)
-- Gerhard Fischer (University of Boulder, Colorado, USA)
-- Pat Langely (Institute for the Study of Learning and Expertise,
Palo Alto, California, USA)
We received 103 submissions. The competition was intense, with only 27
of the papers (26%) being accepted as full papers.
The BEST PAPER award nominees are:
-- Zukerman, Albrecht and Nicholson: Predicting Users' Requests on
the WWW
-- Encarnacao and Stoev: An Application-Independent Intelligent User
Support System Exploiting Action-Sequence Based on User Modeling
-- Petrelli, De Angeli and Convertino: A User Centered Approach to
User Modeling
-- Berthold and Jameson: Interpreting Symptoms of Cognitive Load
in Speech Input
-- Winter and McCalla: The Emergence of Student Models from an
Analysis of Ethical Decision Making in a Scenario-Based Learning
Environment
To allow more authors present their promising ideas, the program of UM99
will provide for:
-- Eleven SHORT PAPER presentations
-- Twenty POSTERS.
-- DEMOnStrations of software.
UM99 will feature also:
-- a Doctoral Consortium where 8 Ph.D. students will have the chance to
present their work.
-- Four post-conference WORKSHOPS:
Workshop 1: Machine Learning for User Modeling
Workshop 2: Standards for Learner Modeling
Workshop 3: Attitude, Personality and Emotions in User-Adapted
Interaction
Workshop 4: Second Workshop on Adaptive Systems and User
Modeling on the WWW
The preliminary program of UM99 is available at:
http://www.cs.usask.ca/UM99/prog.shtml
The REGISTRATION FORM is available at:
http://www.cs.usask.ca/UM99/reg.shtml
Banff in June is one of the World's most desired travel destinations.
So, please, MAKE YOUR TRAVEL PLANS EARLY! Detailed travel information is
available at http://www.cs.usask.ca/UM99/get-there.shtml
We are looking forward to welcoming you in Banff!
JJJ
Judy Kay
Jim Greer
Julita Vassileva
[Zurück zur Übersicht]
+-------------------------------------------------------+
| AMLaP-99 C A L L F O R P A P E R S AMLaP-99 |
| |
| Architectures and Mechanisms for Language Processing |
| |
| EDINBURGH, Scotland, 23-25 September 1999 |
+-------------------------------------------------------+
* * * FIRST CALL FOR PAPERS * * *
* Special Session *
* Formulation Processes in Language Production *
This is the first call for submissions to the 5th
conference on Architectures and Mechanisms for Language
Processing, to be held in Edinburgh from the September
23rd-25th 1999.
The aim of the conference is to bring together
psychological, computational, and theoretical
perspectives on the cognitive mechanisms which underlie
any aspect of human language processing. Submissions
which integrate experimental evidence with formal or
computational models of psychological processes are
especially encouraged.
This year there will be a special session on Formulation
Processes in Language Production, to which interested
researchers are cordially invited to submit.
SUBMISSION: The deadline for the submission of abstracts
of both spoken and poster presentations is 18 June 1999.
Abstracts should be no longer than 400 words long
(excluding references), and should be in plain ASCII
text.
* At the top of the abstract, please include authors'
names, affiliations, and email addresses
* please leave several blank lines before indicating
whether the abstract is for consideration as a PAPER or
as a POSTER, and giving the title. Abstracts rejected
as papers will automatically be considered as posters
unless explicit instructions to the contrary are given.
Abstracts should be submitted by email to
"amlap99@cogsci.ed.ac.uk". The subject of the message
should be "abstract submission".
Notifications of acceptance will be sent in mid-July.
REGISTRATION: Reigistration and accommodation details
will appear on the AMLaP-99 website at
http://www.cogsci.ed.ac.uk/~amlap99/
as soon as they are finalised. There will be a discount
for early registration, for which the deadline will be
15 August 1999.
+-------------------------------------------------------+
| Cttee: Holly Branigan,Martin Corley,Martin Pickering |
| amlap99@cogsci.ed.ac.uk |
| http://www.cogsci.ed.ac.uk/~amlap99/ |
+-------------------------------------------------------+
[Zurück zur Übersicht]
DISKUSSIONSFORUM UND FRAGEBOGEN DER AUSBILDUNGSKOMMISSION
Sehr geehrte Mitglieder der Gesellschaft fuer
Kognitionswissenschaft,
mit dem Ziel der gemeinsamen Diskussion und Entwicklung von
Vorstellungen zur Gestaltung von Ausbildung in
Kognitionswissenschaft, wurde auf den WWW-Seiten der Gesellschaft
ein Diskussionsforum eingerichtet. Das Forum ist über die
Hauptseite der Gesellschaft erreichbar.
Die Ausbildungskommission der Gesellschaft wuerde sich freuen,
wenn sich moeglichst viele Mitglieder rege an einer Diskussion
beteiligen wuerden. Es ist vorgesehen, dass Christoph Hoelscher
und Rolf Ploetzner von Zeit zu Zeit die verschiedenen Beitraege
zusammenfassen, Fragen herausstellen und Vorschlaege fuer ein
Ordnen der geausserten Ideen unterbreiten.
Darueber hinaus wurde ein Fragebogen entwickelt, um einen
besseren Ueberblick vorhandener und geplanter nationaler und
internationaler Ausbildungsangebote in Kognitionswissenschaft zu
erhalten. Die Ausbildungskommission bittet Sie, sich einige
Minuten Zeit zu nehmen, um den Fragebogen auszufuellen.
Eine ASCII-Fassung des Fragebogens finden Sie unten
gefuegt. Eine HTML-Fassung steht auf den WWW-Seiten der
Gesellschaft unter folgender URL zur Verfuegung:
http://cogweb.iig.uni-freiburg.de/gkw/befragung/index.html
Mit besten Gruessen
Die Ausbildungskommission
***************************************************************
Fragebogen zur Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft
***************************************************************
Ziel des Fragebogens
********************
Dieser kurze Fragebogen wurde von der Ausbildungskommission der
Gesellschaft fuer Kognitionswissenschaft verfasst. Mit dem
Fragebogen werden die folgenden drei Ziele verfolgt:
1. Bereits vorliegende Informationen zur Ausbildung im Fach
Kognitionswissenschaft sollen vervollstaendigt werden
(vergleiche hierzu die folgende WWW-Seite der Gesellschaft:
http://cogweb.iig.uni-freiburg.de/gkw/ausbildung/
2. In Planung befindliche Vorhaben zur Ausbildung im Fach Kogni-
tionswissenschaft sollen erfasst werden.
3. Erfahrungen, Meinungen und Wuensche zur Ausbildung im Fach
Kognitionswissenschaft sollen gesammelt und von der Kommission
als weitere Arbeitsgrundlage aufbereitet werden.
***************************************************************
Moegliche Formen der Bearbeitung des Fragebogens
************************************************
Wir moechten Sie bitten sich fuer die Bearbeitung dieses Frage-
bogens einige Minuten Zeit zu nehmen. Sie koennen den ausge-
fuellten Fragebogen entweder
- mit E-Mail (hoelsch@cognition.iig.uni-freiburg.de),
- mit Fax (0761/203-4938) oder
- mit der Post (Christoph Hoelscher
Institut fuer Informatik und Gesellschaft
Abteilung Kognitionswissenschaft
Universitaet Freiburg
79085 Freiburg)
an uns zurueckgeben.
Eine WWW-Fassung des Fragebogens steht unter der URL
http://cogweb.iig.uni-freiburg.de/gkw/fragebogen/
zur Verfuegung.
Darueber hinaus wurde auf den WWW-Seiten der Gesellschaft fuer
Kognitionswissenschaft ein Diskussionsforum zu Fragen der
Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft unter folgender URL
eingerichtet:
http://www.cs.uni-sb.de/GKognitionswissenschaft/Ausbildung/
***************************************************************
Bereits realisierte Studiengaenge
*********************************
1. Sind an Ihrer Hochschule bereits Formen der Ausbildung im
Fach Kognitionswissenschaft realisiert worden?
(Zwischen den Klammern ein "x" einfuegen!)
[] in Form eines grundstaendigen Studiengangs,
[] im Rahmen eines Nebenfachs/Nachbarfachs/Zusatzfachs,
[] im Rahmen eines Wahlfaches innerhalb eines anderen Studien-
ganges oder
[] in Form eines Promotionsstudienganges.
2. Welche Informationen liegen zu diesen Formen der Ausbildung
vor?
Hochschule:
->
Name des Studienganges/Faches:
->
Elektronisch abrufbare Informationsmaterialien:
->
->
->
Falls Ihnen schriftliche Informationsmaterialien vorliegen, die
ueber die elektronisch abrufbaren hinaus gehen, bitten wir Sie, uns
diese zur Verfuegung zu stellen und an die oben angegebene Adresse
zu senden.
Moeglicher Ansprechpartner/Ansprechpartnerin:
->
->
Gegebenenfalls E-Mail der Ansprechpartner/Ansprechpartnerin:
->
->
Gegebenenfalls Telefon der Ansprechpartner/Ansprechpartnerin:
->
->
***************************************************************
In Planung befindliche Studiengaenge
************************************
3. Sind an Ihrer Hochschule Formen der Ausbildung im Fach
Kognitionswissenschaft geplant?
[] in Form eines grundstaendigen Studiengangs,
[] im Rahmen eines Nebenfachs/Nachbarfachs/Zusatzfachs,
[] im Rahmen eines Wahlfaches innerhalb eines anderen
Studienganges oder
[] in Form eines Promotionsstudienganges.
4. Bis wann sollen diese Ausbildungsangebote realisiert werden?
->
5. Welche Informationen liegen zu diesen Planungen vor?
Hochschule:
->
Name des Studienganges/Faches:
->
Elektronisch abrufbare Informationsmaterialien:
->
->
->
Falls Ihnen schriftliche Informationsmaterialien vorliegen,
die ueber die elektronisch abrufbaren hinaus gehen, bitten wir
Sie, uns diese zur Verfuegung zu stellen und an die oben
angegebene Adresse zu senden.
Moeglicher Ansprechpartner/Ansprechpartnerin:
->
->
Gegebenenfalls E-Mail der Ansprechpartner/Ansprechpartnerin:
->
->
Gegebenenfalls Telefon der Ansprechpartner/Ansprechpartnerin:
->
->
***************************************************************
Erfahrungen, Vorstellungen und Wuensche
***************************************
Fuer die Beantwortung der folgenden Fragen ist die Nennung von
Stichworten ausreichend.
6. Auf welche zentralen Schwierigkeiten ist man bei der
Etablierung eines kognitionswissenschaftlichen Ausbildungs-
ganges an Ihrer Hochschule gestossen?
->
->
->
->
->
7. Welche Massnahmen koennten Ihrer Meinung nach geeignet sein,
diese Schwierigkeiten in Zukunft zu ueberwinden oder
vergleichbare Schwierigkeiten an anderer Stelle zu vermeiden?
->
->
->
->
->
8. Welche Aspekte muessten Ihrer Meinung nach bei der Etablierung
kognitionswissenschaftlicher Ausbildung auf jeden Fall
Beruecksichtigung finden?
->
->
->
->
->
Falls elektronisch abrufbare Informationsmaterialien zu Ihren
Erfahrungen und Vorstellungen vorliegen, bitten wir Sie, uns
diese - soweit moeglich - zur Verfuegung zu stellen:
->
->
->
->
Falls Ihnen schriftliche Informationsmaterialien vorliegen,
die ueber die elektronisch abrufbaren hinaus gehen, bitten
wir Sie, uns diese zur Verfuegung zu stellen und an die oben
angegebene Adresse zu senden.
***************************************************************
Bereitschaft zur Mitarbeit
**************************
9. Waeren sie bereit sich gelegentlich an der Diskussion zur
Gestaltung der Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft zu
beteiligen?
[] Ja
[] Nein
[] Vielleicht, ich ueberlege es mir noch
Falls Sie Interesse haben, moechten wir Sie auf das Diskus-
sionsforum hinweisen, das im naechsten Abschnitt beschrieben
ist.
10. Waeren sie bereit sich als weiteres Mitglied der Ausbildungs-
kommission regelmaessig an der Diskussion zur Gestaltung der
Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft zu beteiligen?
[] Ja
[] Nein
***************************************************************
Angaben zur Person
******************
Um uns eventuelle Rueckfragen zu ermoeglichen, moechten wir Sie
bitten uns Ihren Namen und Ihre Adresse sowie E-Mail-Adresse
mitzuteilen:
Name:
->
Adresse:
->
->
E-Mail:
->
***************************************************************
Diskussionsforum
****************
Auf den WWW-Seiten der Gesellschaft fuer Kognitionswissenschaft
wurde ein Diskussionsforum zu Fragen der Ausbildung im Fach
Kognitionswissenschaft eingerichtet. Das Diskussionsforum ist unter
folgender URL erreichbar:
http://www.cs.uni-sb.de/GKognitionswissenschaft/Ausbildung/
Das Forum soll den Mitgliedern der Gesellschaft fuer Kognitions-
wissenschaft Gelegenheit geben, sich ueber Fragen zur Ausbildung im
Fach Kognitonswissenschaft auszutauschen. Darueber hinaus sollen
die in das Diskussionsforum eingebrachten Informationen, Erfahrun
gen, Meinungen und Wuensche eine Grundlage fuer die weitere Arbeit
der Ausbildungskommission bilden.
Wir moechten Sie herzlich dazu einladen, sich an der Diskussion in
diesem Forum zu beteiligen. Dazu koennen Sie unter der oben ge-
nannten URL eigene Diskussionsbeitraege in das Forum einbringen und
sich dabei gegebenenfalls auf Diskussionsbeitraege anderer
Mitglieder beziehen.
Schauen Sie mal in das Diskussionsforum rein!
***************************************************************
Wir bedanken uns im Namen der Ausbildungskommission fuer das
Bearbeiten dieses Fragebogens
Christoph Hoelscher & Rolf Ploetzner
***************************************************************
[Zurück zur Übersicht]